DEBATY OKSFORDZKIE - SPECJALNOŚĆ DWUNASTKI: ZOFIA JASIŃSKA I OLIWIA JANCZUKOWICZ
Nasze liceum od zawsze wspiera uczniów w rozwoju pasji, talentów i zainteresowań. Istotnym fragmentem szkolnego życia Dwunastki są debaty oksfordzkie, do których drużyny od lat przygotowuje nauczycielka historii - pani profesor Anna Kamińska.
Ale czym tak właściwie są debaty oksfordzkie? Formalnie
rzecz ujmując, to dyskusja, w której naprzeciw siebie stają dwie strony –
propozycja, która udowadnia prawdziwość danej tezy, oraz opozycja, która musi
ją obalić. W Polsce jest to bardzo popularna forma debat szkolnych i
akademickich. Odpowiednio przeszkolone drużyny mogą brać udział w konkursach,
składających się z różnych etapów – od międzyszkolnych po międzynarodowe.
Aby odnaleźć się w formule debaty oksfordzkiej, należy
poznać kilka podstawowych zasad. Każda drużyna składa się z czterech mówców, a
każdy z nich odgrywa w debacie określoną rolę. Mówca 1. wprowadza do tezy
debaty, tłumaczy stanowisko, jakie w danym przypadku zajęła jego strona, oraz
pokrótce przedstawia argumenty. Mówca 2. owe argumenty rozwija i wyjaśnia.
Mówca 3. odczuwa największą presję, ponieważ nie może w żaden sposób
przygotować się na kontrargumenty drugiej strony – jego zadaniem jest obalanie
ich w jak najskuteczniejszy sposób. Na zakończenie Mówca 4. podsumowuje debatę
z perspektywy stanowiska, jakie zajęła jego drużyna – przypomina wszystkie
argumenty oraz mówi, dlaczego to właśnie jego strona powinna wygrać.
Oczywiście zasad prowadzenia debat (które musi znać
każdy członek drużyny) jest o wiele więcej. Co roku w gronie uczniów XII LO
znajdują się chętni do tego, by sprawdzić, jak sobie z nimi poradzą. Jeśli
zastanawiasz się nad tym, czy to wyzwanie dla Ciebie, skorzystaj z porad i
wiedzy obecnie reprezentujących nas w takich drużynach uczniów. Podzielili się
oni wspomnieniami o tym, jak zaczęła się ich przygoda ze szkolnym kółkiem
debat, oraz przekazali cenne informacje na temat doświadczenia, jakie zdobyli,
i barier, jakie w sobie pokonali.
POCZĄTEK PRZYGODY
Halszka Gajdzińska z klasy 4B na pytanie o to, co
skłoniło ją do dołączenia do debat, odpowiedziała, że takie zainteresowania
wzbudzili w niej jej znajomi, którzy już wcześniej aktywnie działali w takich
drużynach. Opowiadali jej, jak wygląda przygotowanie do podobnych dyskusji oraz
sam ich przebieg. Trzeba też przyznać, że Pani Profesor Kamińska dużo o
debatach wspominała i dosyć mocno zachęcała do tego, abyśmy spróbowali w nich
swoich sił - dodaje Halszka. Ostatecznie zdecydowała się na dołączenie do
drużyny, bo usłyszała, że się do tego nadaje i warto by się sprawdzić. To
nie było coś o czym marzyłam przez lata, ale wyszła z tego naprawdę fajna
rzecz.
Natomiast Jakub Muszyński z klasy
3B, który w składzie drużyny jest od klasy pierwszej, od zawsze chętnie
wypowiadał się na tematy światopoglądowe, historyczne czy polityczne. Tematy
bieżące zawsze mnie nurtowały. Zostałem też do tego [do udziału w debatach]
zachęcony, zaproponowano mi to.
Adam Machoj z klasy 4B powiedział: Pierwszy raz
o debatach usłyszałem od Pani Profesor Kamińskiej. Zawsze uwielbiałem dyskusje
na różne tematy, jednak nigdy nie miałem okazji próbować
swoich sił w starciach, mogę rzec, profesjonalnych - a to była doskonała
okazja, aby wypróbować swoje umiejętności. Adam dodał również, że początki, jak to początki, nigdy nie są proste, ale od
razu poczuł, że debaty są czymś zdecydowanie dla niego. Po swojej pierwszej
próbie zobaczył, ile może się jeszcze nauczyć, i wiedział, że takiej okazji nie
chce przegapić.
ZDOBYTE DOŚWIADCZENIE
Halszka Gajdzińska
przyznaje, że zanim zaczęła uczestniczyć w debatach oksfordzkich, miała problem
z poczuciem własnej wartości i pewnością siebie. Dobre jest to, że
przełamujesz swój własny strach. Na pierwszej debacie był stres, ale później, z
każdą następną już było łatwiej. Halszka wspomniała również, że debaty
bardzo dobrze rozwijają umiejętność słuchania innych ze zrozumieniem i
filtrowania informacji. Uczą też spontaniczności oraz podejmowania szybkich
decyzji. Do tego [dochodzi] cały proces przygotowywania się do debat,
bo to też jest zgłębianie tematów z różnych dziedzin, np. ekonomii, problemów
społecznych, kulturalnych, geograficznych czy historycznych. Debaty rozwijają
też pięknie umiejętność tworzenia prac argumentacyjnych, które potem przydają
się przy pisaniu rozprawek, w szczególności na rozszerzonym polskim;)
Jakub Muszyński dzięki
debatom nauczył się swobodnego wypowiadania się publicznie. Pozwoliły mu one
przełamać stres przed takimi wystąpieniami. Z pewnością pomagają one bardzo
w wyrabianiu sobie poglądów - dodał Kuba.
NOSTALGIA
Adam Machoj uważa debaty oksfordzkie za jedno z
wielu miłych wspomnień, które będzie go łączyło z Dwunastką jeszcze przez
długie lata. W jego pamięci szczególnie wyrył się wygrany turniej organizowany
przez IPN, który daje możliwość reprezentowania szkoły na poziomie
ogólnopolskim podczas finałów w Sejmie RP. Uczestnictwo w różnych konkursach
umożliwiło mi poznanie bardzo ciekawej społeczności oraz stworzenie przyjaźni,
które scementowane stresem, wspólnym wysiłkiem czy to razem przeżywanymi
zwycięstwami oraz porażkami, mam nadzieję, że przetrwają latami.
Jakub Muszyński dobrze wspomina debaty zarówno wygrane,
jak i przegrane, ponieważ z każdej da się wynieść jakąś istotną naukę i
doświadczenie. Kuba wspomniał, że tak samo jak Adama, jego najsilniejszym wspomnienie
jest marcowy turniej debat historycznych IPN. Były to eliminacje okręgowe, w
których mojej drużynie udało się wygrać aż cztery debaty i zakwalifikować się
do finału - wspomina Jakub.
WARTO? WARTO!
Halszka Gajdzińska
potwierdza, że jak najbardziej poleciłaby spróbowania swoich sił w debatach
młodszym kolegom i koleżankom. Doceniła też samą otoczkę debat odbywających się
na różnych uczelniach wyższych - w zależności od tematu dyskusji (np. debata
ekonomiczna została zorganizowana na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu).
Udział w debatach
oksfordzkich to naprawdę świetna rzecz, lecz trudno zawrzeć wszystko w słowach
i przekazać komuś, kto nigdy nie miał okazji tego spróbować. Dlatego, jeśli
kogoś ciekawi formuła kulturalnych dyskusji na najróżniejsze tematy, to
szczerze polecam samemu się wypróbować i przekonać” - mówi Adam Machoj. Potem dodaje, że godziny, które spędził nad tworzeniem
argumentów, nie poszły na marne, ponieważ dziś umie z łatwością przemawiać
przed dużą publiką oraz toczyć dyskusje na forum, nie stresując się przy tym
nawet w najmniejszym stopniu. Umiejętności, jakie zdobywa się na debatach, są
bardzo przydatne w późniejszych etapach życia – czy to na studiach, czy w
pracy. Dlatego Adam poleca je każdemu jako połączenie rozrywki z nabywaniem
przydatnych umiejętności użytecznych do końca życia.
Jakub Muszyński poleca
debaty, ponieważ doskonale rozwijają umiejętności interpersonalne, uczą
kulturalnej dyskusji i wystąpień publicznych. Przede wszystkim uważam, że są
świetną zabawą, a wiedza, którą nabywa się przez debaty, jest uniwersalna na
każdej płaszczyźnie życia. I uwierzcie, że wiedza i umiejętności to jedyne z
czego nikt w życiu nie będzie mógł was okraść. Także, zapraszam serdecznie
- podsumowuje Kuba.
![]() |
Turniej Debat Historycznych IPN 15 marca 2024 r. Drużyna XII LO w składzie: Oliwia Janczukowicz, Adam Machoj, Jakub Muszyński, Hanna Raźnikiewicz. Nasi uczniowie wygrali zawody regionalne i zakwalifikowali się do etapu centralnego. Życzymy powodzenia w czerwcu - w Warszawie! (źródło zdjęcia: www.lo12.edu.pl) |
Nie tylko dla osób lubiących dyskusje, ale też dla tych,
którzy chcą przełamać w sobie pewne bariery - debaty oksfordzkie to coś, w czym
swoich sił może spróbować każdy, do czego gorąco zachęcamy.
Komentarze
Prześlij komentarz